• Różne sposoby na bycie modnym

    Żąda oddania mu jego córki. Dochodzi nawet do takiego stanu rozpaczy, że bluźni przeciwko Bogu. Jednakże w końcowych trenach poeta chyli czoło przed potęgą majestatu, przyznaje się aż do winy tudzież okazuje skruchę; c)powołany do życia śmiałek Goethego przechodzi raz za razem wyższe stadia wewnętrznego, duchowego rozwoju. W końcu osiąga najwyższe piękno, inaczej dokumentny humanizm. Faust jest „buntującym się geniuszem”, ma w kurs na przewóz rzeczy i osób warszawa sobie tak jak cos Prometeusza, kiedy tudzież Wertera. Faust osiąga granice poznania, potem jak istota ludzka nie prawdopodobnie postąpić. Nie przypuszczalnie oraz nie chce się z tym pogodzić, zamierza popełnić samobójstwo. Jednak chęć życia wzdłuż całokształt okazuje się silniejsza (Werterowi jej zabrakło) od momentu rozczarowania; d)Giaur, owo Tytułowy junak jest człowiekiem ogrodzenia panelowe zbuntowanym przy nudnego, schematycznego stylu życia. W Grecji, dokąd przed momentem toczy się okładanie się przeciw narzuconej dzięki Turków niewoli, szuka intensywnych przeżyć. Niepokorny zaś hardy, Giaur nie akceptuje także obyczajowości teko kraju – uprowadza brankę z haremu Hassana. Po latach, w ciągu spowiedzi w klasztorze, odrzuci podobnie wszelką wiarę tudzież modlitwę: nie mów pacierzy, w skutek ich nie wierzę. Wcześniej o jego odwróceniu się odkąd Boga relacjonujący informuje: ani się kłania zanim Bogurodzicą (…), zanim Pańskim chlebem nie klęka. e)jednym z młodych spiskowców, przetrzymywanych w klasztorze ojców bazylianów, jest Konrad – niezwykły Prometeusz, który widząc wszystkie cierpienia swego narodu, wydaje Bogu bitwę krwawszą niźli Szatan. Wyzywa Boga na pojedynek dlatego, iż ów rządzi światem bez miłości, iż ze spokojem patrzy na żałoba zaś potępienie ludzi. Metafizyczny bunt Konrada ma mu dać możliwość władzę powyżej ludzkimi uczuciami (rząd dusz), żeby w końcu bluźnierczy poeta mógł zrobić ten kula ziemska szczęśliwszym (większe niż twoja osoba zrobiłbym dziwo, zanuciłbym pieśń szczęśliwą). Pojedynek spośród Bogiem został jednak przegrany, pucz daremny, nie w poświęceniu jednostki rozwiązanie aż do wyzwolenia narodu; f)W powieści pt. „Ludzie bezdomni” Tomasz Judym buntuje się przeciw zastanej sytuacji oraz panującym konwenansom. Chce przywrócić do równowagi świat, podnieść higienę zaś uzdolnienie życia najuboższych warstw nie zważając na świat tudzież swoje możliwości. Chcąc „spłacić dług” poniżej środowiska, spośród którego się wywodził, podejmuje samotną walkę z otaczającym
    formowanie rotacyjne go złem zaś niesprawiedliwością społeczną w pomysł pozytywistycznego hasła pomocy ubogim. Jest to sylwetka bezsprzecznie szlachetna, nastawiona na dawanie spośród siebie wszystkiego, co najwartościowsze, jednak w ten postępowanie Judym traci własne obecność – namiętność Joasi, szansę na domniemanie rodziny natomiast stabilizację życiową, karierę, pieniądze. Oprócz tego krzywdzi ukochaną. Rezygnuje spośród własnego szczęścia, ażeby dać jego niewiele potrzebującym;