• Zmechanizowany doradca ?ywieniowy w okolicach warszawy

    W wiekszosci utworów romantycznych istota jest przedstawiana noc?, co wzmacnia konsekwencja grozy, tajemniczo?ci niemniej tym samym pokazuje u?omno?? ludzkich zmys?ów. Natura w balladach Adama Mickiewicza tj. „?wite?”, „?witezianka”, „Lilie” pe?ni wielce wa?na role, jest odr?bnym bohaterem. W natur? wpisana jest niezwyk?e zdarzenie ( zatopione jezioro, które by?o ongi? grodem), jest tajemnicza i niedost?pna („?wite?”), karze nawet tych których kara nie dosi?g?a w sklep taneczny ?wiecie ludzkim („?witezianka”). Mickiewicz w swoich utworach u?ywa personifikacji z przyczyny której czytelnik gubi granice miedzy cz?owiecze?stwem tudzie? dzika natura – te dwie podmioty tworz? koherencja która si? obopólnie dope?nia. Mickiewicz obdarza natur? dusz? : „(…)Tylko spo?ród zatoki, Stercza? szeroki g?azu kawa?, I dziwn? kszta?tu budow? Dwa ludzkie cia?a udawa?(…)” . W utworze Juliusza S?owackiego „Smutno mi Bo?e” istota oddaje prze?ycia bohatera, jest t?em wydarze?. Pi?kno ogl?danego za po?rednictwem podmiot poetycki zachodu s?o?ca tylko wzmaga jego cierpienie. Bezmiar buty taneczne morza, loty bocianów przypominaj? mu o t?sknocie i niemo?no?ci powrotu do ojczyzny. Natura staje si? w tym miejscu za po?rednictwem protegowanie cierpienia, czar krajobrazów zwi?ksza rozpacz pielgrzyma, podkre?la uczucie osamotnienia. Przyroda w utworze Adama Mickiewicza „Stepy Akerma?skie” urzeka odbiorc? swoim nietuzinkowym pi?knem. Cz?owiek nie potrafi jej ogarn??, jest dzika tajemnicza. W wierszu tym istota pe?ni role dostarczania czytelnikowi wra?e? estetycznych. Budzi oraz pieter w cz?owieku Zachodu, kto podziwia przyrod? Orientu. W „Stepach akerma?skich” istota ludzka ukazany jest nie w charakterze pan na zamku przyrody a wprost przeciwnie jej ograniczony element. Ukazana jest krucho?? cz?owieka poni?ej natury. Cz?owiek wobec natury jest w ci?gu ma?y, jest zagubiony za? nie jest w stanie odkry? jej wszystkich tajemnic. Natura pe?ni po tej stronie role porównania, ukazana jest jak analogia do ludzkiego ?ycia. Opisy przyrody pe?ni? dlatego ró?norodne funkcje: s?u?? sukienki wyzwalaniu uczu? (mi?o?ci, t?sknoty, patriotyzmu), oddaj? stany uczuciowe bohaterów a autorów, zmuszaj? a? do refleksji, zaspokajaj? i kszta?c? wra?liwo?? na powab przyrody, ucz? szacunku gwoli natury, której istota ludzka podlega b?d?c jej cz?stk?.