• Zmechanizowany doradca w okolicach warszawy

    W wiekszosci utworów romantycznych charakter jest przedstawiana noc?, co wzmacnia wynik grozy, tajemniczo?ci niemniej tym samym pokazuje niedorozwój ludzkich zmys?ów. Natura w balladach Adama Mickiewicza tj. „?wite?”, „?witezianka”, „Lilie” pe?ni nadzwyczaj wa?na role, jest odr?bnym bohaterem. W natur? wpisana jest historia ( zatopione jezioro, które by?o ongi? grodem), jest tajemnicza tudzie? niedost?pna („?wite?”), karze nawet tych których mandat nie dosi?g?a w fotografia ?lubna kraków ?wiecie ludzkim („?witezianka”). Mickiewicz w swoich utworach u?ywa personifikacji przez wzgl?d której czytelnik gubi granice miedzy cz?owiecze?stwem oraz dzika natura – te para podmioty tworz? integralno?? która si? wzajemnie dope?nia. Mickiewicz obdarza natur? dusz? : „(…)Tylko z zatoki, Stercza? gigantyczny g?azu kawa?, I dziwn? kszta?tu budow? Dwa ludzkie cia?a udawa?(…)” . W utworze Juliusza S?owackiego „Smutno mi Bo?e” natura oddaje prze?ycia bohatera, jest t?em wydarze?. Pi?kno ogl?danego przez podmiot poetycki zachodu s?o?ca na odwrót wzmaga jego cierpienie. Bezmiar stylizacje morza, loty bocianów przypominaj? mu o t?sknocie oraz niemo?no?ci powrotu a? do ojczyzny. Natura staje si? w tej okolicy po?rednio plecy cierpienia, uroda krajobrazów zwi?ksza bole?? pielgrzyma, podkre?la czu?o?? osamotnienia. Przyroda w utworze Adama Mickiewicza „Stepy Akerma?skie” urzeka odbiorc? swoim nietuzinkowym pi?knem. Cz?owiek nie potrafi jej ogarn??, jest dzika tajemnicza. W wierszu tym charakter pe?ni role dostarczania czytelnikowi wra?e? estetycznych. Budzi równie? przera?enie w cz?owieku Zachodu, jaki podziwia przyrod? Orientu. W „Stepach akerma?skich” cz?owiek ukazany jest nie jako pan grodowy przyrody za? owszem jej ma?y element. Ukazana jest krucho?? cz?owieka poni?ej natury. Cz?owiek przy natury jest w ?rodku ma?y, jest zab??kany za? nie jest w stanie wyszuka? jej wszystkich tajemnic. Natura pe?ni tu role porównania, ukazana jest jako blisko?? a? do ludzkiego ?ycia. Opisy przyrody pe?ni? z tej przyczyny ró?norodne funkcje: s?u?? sukienki wyzwalaniu uczu? (mi?o?ci, t?sknoty, patriotyzmu), oddaj? stany uczuciowe bohaterów a autorów, zmuszaj? do refleksji, zaspokajaj? i kszta?c? wra?liwo?? na pi?kno przyrody, ucz? szacunku dla natury, której cz?owiek podlega b?d?c jej cz?stk?.