• sukienki na wesele

    W kontek?cie prozy Cegie?ki nagminnie padaj? \”oskar?enia\” o banalizm, spowodowane niechybnie obecno?ci? w tej prozie niezwykle d?ugich tudzie? dok?adnych opisów codziennych czynno?ci, takich jak zabiegi higieniczne jednakowo? generowanie kanapek, wprawdzie wydaje si?, ?e istnienie fantastyki i – podczas gdy to si? mawia?o w szkole – \”klimatu grozy i niesamowito?ci\” nie pozwala na tego typu klasyfikacj?. Adam Wiedemann, którego sukienki wizytowe rozpoznania m?odszych od niego autorów trzeba ceni?, ?artobliwie od?egnuje si? od chwili tych, gwoli których opowiadania Piotr Cegie?ki s? nudne. O niewiele co nie narazi?em si? Wiedemannowi, po lekturze cz??ci opowiadania Zatracenie, które jest utworem fina?owym zbioru Sandacz w bursztynie, my?la?em o jego pisaniu wystarczaj?co sceptycznie. Uwa?na pozycja bibliograficzna Zatracenia (w Twórczo?ci 3/2002 ) zmieni?a styl mojego my?lenia, pe?ny klasa opowiada? Sandacz w bursztynie czyta?em ju? bez ?adnych uprzedze?. Debiut prozatorski m?odego autora (rocznik 1978) jest artystycznie ambitny, u debiutantów w prozie z roczników siedemdziesi?tych jaki? spo?ród najambitniejszych. Ten debiut buty da si? napisa? w dobre konteksty polskiej prozy, nie mam na my?li ?adnych wp?ywów tudzie? zale?no?ci, te konteksty s? wa?niejsze od czasu kontekstów ?wiatowych, które polega?yby zaledwie na wp?ywach za? zale?no?ciach. Adam Wiedemann w rozmowie ze mn? wymieni? Samuela Becketta, coraz wyra?niejsze by?yby relacje od chwili Kafki i niektórych Francuzów, oraz i inne u?ytki spo?ród wielko?ci ?wiatowej literatury s? tu? przy debiutantów ca?kowicie naturalne oraz okazjonalnie maj? istotniejsze znaczenie. Zamiast z Beckettem b?d? Kafk? lepiej zobaczy? konteksty prozatorskie moda damska Piotra Cegie?ki obok Marka H?aski, u Ireneusza Iredy?skiego za? nawet przy Jana Drze?d?ona, nie mówi?c o tych autorach, którzy a? do pisarstwa Marka H?aski przymierzali si? w procedura obdarzony wyobra?ni? oraz oddzielny (jak przede wszystkim Dariusz Bitner).