• moda kobieca

    W kontek?cie prozy Cegie?ki nierzadko padaj? \”oskar?enia\” o banalizm, spowodowane pewnie obecno?ci? w tej prozie ogromnie d?ugich a dok?adnych opisów codziennych czynno?ci, takich jak zabiegi higieniczne azali generowanie kanapek, jednak?e wydaje si?, ?e istnienie fantastyki i – jak owo si? mawia?o w szkole – \”klimatu grozy a niesamowito?ci\” nie pozwala na tego typu klasyfikacj?. Adam Wiedemann, którego sukienki wizytowe rozpoznania m?odszych od czasu niego autorów trzeba ceni?, ?artobliwie od?egnuje si? odk?d tych, dla których opowiadania Piotr Cegie?ki s? nudne. O ma?o co nie narazi?em si? Wiedemannowi, po lekturze cz??ci opowiadania Zatracenie, które jest utworem fina?owym zbioru Sandacz w bursztynie, my?la?em o jego pisaniu ca?kiem sceptycznie. Uwa?na pozycja bibliograficzna Zatracenia (w Twórczo?ci 3/2002 ) zmieni?a nurt mojego my?lenia, kompletny zbiór opowiada? Sandacz w bursztynie czyta?em w tej chwili bez ?adnych uprzedze?. Debiut prozatorski m?odego autora (rocznik 1978) jest artystycznie ambitny, obok debiutantów w prozie spo?ród roczników siedemdziesi?tych jaki? spo?ród najambitniejszych. Ten debiut obuwie damskie da si? napisa? w dobre konteksty polskiej prozy, nie mam na my?li ?adnych wp?ywów a zale?no?ci, te konteksty s? wa?niejsze od chwili kontekstów ?wiatowych, które polega?yby jedynie na wp?ywach natomiast zale?no?ciach. Adam Wiedemann w rozmowie ze mn? wymieni? Samuela Becketta, coraz wyra?niejsze by?yby zale?no?ci od chwili Kafki tudzie? niektórych Francuzów, i natomiast inne u?ytki spo?ród wielko?ci ?wiatowej literatury s? przy debiutantów absolutnie naturalne i niecz?sto maj? istotniejsze znaczenie. Zamiast z Beckettem albo Kafk? lepiej do?wiadcza? konteksty prozatorskie moda Piotra Cegie?ki przy Marka H?aski, u Ireneusza Iredy?skiego i nawet obok Jana Drze?d?ona, nie mówi?c o tych autorach, którzy do pisarstwa Marka H?aski przymierzali si? w post?powanie obdarzony wyobra?ni? tudzie? oddzielny (jak przede wszystkim Dariusz Bitner).