• Moda dla pa?

    Prze?ywa w zwi?zku z tym ci?g?y sko?czony napi?cia spi?cie wynikaj?cy z konfrontacji ?wiata wyobra?ni z realn? rzeczywisto?ci?. Konfrontacja m?odzie?czych marze? a poetyckich mitów spo?ród XIX-wieczn? rzeczywisto?ci? tym wszystkiego zachodnioeuropejsk? staje si? nast?pnym rozdzia?em biografii Kordiana przedstawionym w II akcie dramatu. Akcja toczy si? kilka lat po nieudanym samobójstwie, Kordian ma rz?du dwudziestu lat, w?druje na krzy? Wielk? Brytani?, W?ochy, Szwajcari?. W Wielkiej Brytanii u?wiadamia sobie ostatecznie, i? po?rodku ?wiatem kawy wyobra?ni za? marze? tudzie? realn? rzeczywisto?ci? istnieje wielka rozbie?no??. W ?yciu liczy si? lecz rzeczywisto??. Jest pozbawiona wszelkich idea?ów oraz warto?ci. Jej przemoc? nap?dow? jest pieni?dz, który stanowi jedyn? drog? ku s?awie, uzyskaniu pozycji spo?ecznej, herbata czerwona zaszczytów, urz?dów. Kolejna batalia dokona?a si? we W?oszech. Tutaj spo?ród kolei z?udnym mitem dorodny si? marzenia o szlachetnej, czystej, bezinteresownej mi?o?ci. Wraz z finansowym bankructwem bohatera wygasaj? „gor?ce uczucia” jego w?oskiej kochanki. Z?udzeniem okazuje si? dodatkowo wierzenia w znaczenie zacny Papie?a, przy którego Kordian zjawia si? jako agent uci?nionej Polski. Zamiast yerba mate spodziewanego b?ogos?awie?stwa w celu poleg?ych natomiast wsparcia w celu zwyci??onych, papie? pot?pia wolno?ciowe d??enia narodu polskiego tudzie? zawiera sztama z carem. Kordian powtórnie przegrywa jak niepoprawny, ?yj?cy w ?wieci m?odzie?czych idea?ów natomiast mitów romantycznych poeta.