• Moda damska

    W kontek?cie prozy Cegie?ki nierzadko padaj? „oskar?enia” o banalizm, podyktowane bodaj obecno?ci? w tej prozie nader d?ugich oraz dok?adnych opisów codziennych czynno?ci, takich jak zabiegi higieniczne azali? robienie kanapek, acz wydaje si?, i? bytowanie fantastyki oraz – kiedy to si? mawia?o w szkole – „klimatu grozy a niesamowito?ci” nie pozwala na tego typu klasyfikacj?. Adam Wiedemann, którego sukienki rozpoznania m?odszych odk?d niego autorów trzeba ceni?, ?artobliwie od?egnuje si? od czasu tych, w celu których opowiadania Piotr Cegie?ki s? nudne. O ?dziebko co nie narazi?em si? Wiedemannowi, po lekturze cz??ci opowiadania Zatracenie, które jest utworem fina?owym zbioru Sandacz w bursztynie, my?la?em o jego pisaniu wcale sceptycznie. Uwa?na publikacja Zatracenia (w Twórczo?ci 3/2002 ) zmieni?a kierunek mojego my?lenia, ca?y zbiór opowiada? Sandacz w bursztynie czyta?em nu?e bez ?adnych uprzedze?. Debiut prozatorski m?odego autora (rocznik 1978) jest artystycznie ambitny, obok debiutantów w prozie z roczników siedemdziesi?tych jeden z najambitniejszych. Ten debiut obuwie damskie da si? wpisa? w dobre konteksty polskiej prozy, nie mam na my?li ?adnych wp?ywów a zale?no?ci, te konteksty s? wa?niejsze od kontekstów ?wiatowych, które polega?yby wy??cznie na wp?ywach tudzie? zale?no?ciach. Adam Wiedemann w rozmowie ze mn? wymieni? Samuela Becketta, coraz wyra?niejsze by?yby zwi?zki odk?d Kafki tudzie? niektórych Francuzów, plus za? inne u?ytki spo?ród wielko?ci ?wiatowej literatury s? obok debiutantów do g??bi naturalne oraz okazjonalnie maj? istotniejsze znaczenie. Zamiast z Beckettem czy te? Kafk? lepiej pojmowa? konteksty prozatorskie torebki damskie Piotra Cegie?ki u Marka H?aski, u Ireneusza Iredy?skiego za? nawet przy Jana Drze?d?ona, nie mówi?c o tych autorach, którzy do pisarstwa Marka H?aski przymierzali si? w procedura kreacyjny tudzie? oddzielny (jak przede wszystkim Dariusz Bitner).