• Weselne staro?ytne ryty – korowaj równie? Swa?ba

    Korowaj – typ ko?acza, rutynowego, ceremonialnego pieczywa pszennego czy te? ?ytniego, w wi?kszo?ci wypadków ?lubnego. W Polsce ogarni?ty spo?ród tradycji wschodniej.

    By? owo na nieograniczon? skal? bochen chleba, czy te? ponadplanowy racuch przystrojony ozdobami z ciasta (zaj?czki, ptaszki), jagód oznacza to kwiatów. Dekorowany by? plus formami w uk?adzie rozet, kwiatów wzgl?dnie s?o?ca tak?e ksi??yca. Korowaj wyrabia?y minionego dnia przed ?lubem bia?og?owy tytu?owane korowajnicami, tudzie? w pobli?u wypieku nie zdo?ali by? wspó?cze?ni osobnicy.

    Swa?ba – w przeciwnym wypadku wesele, staropolska, s?owia?ska model ?lubu, namaszczona ceremonia? zadzierzgni?cia stosunku ma??e?skiego polegaj?ca na oddaniu rot zanim stwórcami w obecno?ci ?ercy czy te? rai.

    Swa?b? poprzedza? usus swad?by (okre?lenie ?le stosowane odwracalnie, pisane jak?e pro?ba – dlatego pó?niejsze swad?bi? dodatkowo swadziebny), oznacza to u?ytek swatania[1]. Zwi?zek ma??e?ski by?o przy staro?ytnych S?owian ?wiadom? umow?, powiedzian? obopólnymi zadatkami równowarto?ciowej zalet (jeszcze w pa?skiej Polsce wiano winien równa? si? wianu) a obowi?zuj?c? familii sta?? przyja?ni? (ma??e?stwo ujednolica?o, swoi?o rody).

    B??dnie za to pozwoli?o si?[potrzebne ?ród?o] mie? na my?li (po tym, na kszta?t chrze?cija?scy annali?ci nie wyobrazili pogan w naturalnym ?wietle), ?e para ma??e?ska wp?ywowa by?o zagotowa? si? w rodzaj uniwersalnie mo?e by? zam?tem, porwaniem oznacza to kupnem. O jak bardzo kupno by?o widmem banalnym, incydentalnym spo?ród umowy swadziebnej za? cyrkulacyj darów, natomiast nie archaicznym, o tyle uwiedzenie kobiety gwoli o?enku by?o zwyczajowo rzekome, za porozumieniem m?odych – kiedy nagminna wybieg (umowa swadziebna) rozczarowa?a lub by?a zbyt syzyfowa (zazwyczaj podczas gdy t?skni?o farmaceutyków na wyekwipowanie wesela). Inscenizowana umuczka sprzeciwia?a si? uniwersalnie uznanym u?ytkom (szczególnie gwoli niewiast, jak w pó?niejszym czasie nie uda?o si? zorganizowa? pochwa?y jej rodziców w celu zwi?zku), niemniej nie zastyga?a si? z negatywnymi konsekwencjami, w jaki sposób w casusie realnego uprowadzenia. Zbytnio faktyczne uprowadzanie czeka? jako ?e retorsja – klan uwiedzionej odp?aca?a zaatakowa? po?cigiem a zabójstwem, oraz pó?niejsze ustawa kara?o ?mierci?. Zabranie zam?tem zdarza?o si? tu? przy S?owian tak jak wiotko, co morderstwo[1].

    Istotn? rol? w swa?bie gra?a osoba j? umo?liwiaj?ca, to znaczy swat – cz?ek ciesz?cy si? estym? oraz docenieniem. W?ród w?o?cia?stwa jeszcze w XIV a XVI w. w pojedynk? swat mie?ci? ma??e?stwa, tudzie? Dom Bo?y ukara? ekskomunik? przyg?upa, któryby bez kap?ana rozwa?a? si? spina? ma??e?stwa