• Sukienki na wesele

    W strategia przeno?ny wieszcz ukazuje jego wewn?trzne rozterki w rozmowie spo?ród doktorem – Mefistofelesem, jaki rozwiewa b??dne poj?cia Kordiana, wytykaj?c mu ob?uda wiary w si?? rewolucyjn?, po?wi?cenia si? jednostkowego, w rol? wielkiego cz?owieka dzia?aj?cego w oderwaniu od chwili mas ludowych. Idea Winkelriedyzmu okaza?a si? dlatego jedynie ?miesznym, m?odzie?czym urojeniem, podobnym a? do pomys?ów wariatów, wmoda których postaciach ujrza? sw? w?asn? karykatur?. U?wiadomienie sobie tego sta?o si? dla bohatera najwi?ksz? kl?sk?. Kordian przegrywaj?cy w akcie III jest innym cz?owiekiem ni? ten, którego poznali?my w akcie I. Dokona?a si? w nim wielka przeobra?enie poprzez pe?n? psychicznej prawdy walk? spo?ród w?asn? niemoc? tudzie? marzeniami. Bohater ewaluowa? od momentu m?odzie?czego poszukiwania idei a? do sformu?owania okre?lonego programu, za? z kolei a? do u?wiadomienia sobie jego nieskuteczno?ci. Literatura polska ma?o co od czasu pocz?tku romantyzmu tworzy?a oryginaln? formu?? bohatera, ??cz?c? ró?norodne tendencje zachodnioeuropejskie z elementami gdzie indziej nie spotykanym. Elementem typowo polskim w kreacji bohatera romantycznego sta?a si? przymus upolitycznienia koncepcji osobowo?ci, ergo podobnie cech? bohaterów epoki jest wewn?trzna przemiana, która mia?a wi? si? do dzia?alno?ci narodowej, przecie? z zachowaniem niepospolitych cech romantycznej osobowo?ci takich jak: uczuciowo??, nieszcz??liwa mi?o??, buntownicza figura poni?ej ?wiata, indywidualizm, osamotnienie. St?d tak?e Kordian, ska?ony „chorob? wieku”, odnajduje meritum w po?wi?ceniu si? w ci?gu ojczyzn?. Poza patriotyzmem wyznacznikiem bohatera romantycznego w literaturze polskiej by? fakt bycia poet?. Stawa? si? jego osoba wieszczem odkrywaj?cym sens przysz?ych losów narodów za? stacza? o nie walk?. Marz?cy o wyzwoleniu narodu poeta-Kordian okaza? si? gruntownie do tego niezdolny. Jego oprogramowanie kurtuazyjny okaza? si? poetyckim marzeniem, poetycka fantazja i romantyczna izolacja os?abi?y wol? sukienki dzia?ania bohatera w szczytowym momencie. Poezja romantyczna staje si? dla niego owszem ?ród?em wewn?trznych konfliktów oraz ?yciowych kl?sk. Kordian jak typ poety romantycznego, pragn?cego uszcz??liwi? naród wolno?ci?, musia? przegra?.