• Moda dla pa?

    W modus przeno?ny wierszokleta ukazuje jego wewn?trzne rozterki w rozmowie z doktorem – Mefistofelesem, kto rozwiewa b??dne poj?cia Kordiana, wytykaj?c mu hipokryzja wiary w si?? rewolucyjn?, po?wi?cenia si? jednostkowego, w rol? wielkiego cz?owieka dzia?aj?cego w oderwaniu od chwili mas ludowych. Idea Winkelriedyzmu okaza?a si? w takim razie jeno ?miesznym, m?odzie?czym urojeniem, podobnym do pomys?ów wariatów, wmoda których postaciach ujrza? sw? w?asn? karykatur?. U?wiadomienie sobie tego sta?o si? dla bohatera najwi?ksz? kl?sk?. Kordian przegrywaj?cy w akcie III jest innym cz?owiekiem ni? ten, którego poznali?my w akcie I. Dokona?a si? w zanim wielka konwersja poprzez pe?n? psychicznej prawdy walk? z w?asn? niemoc? i marzeniami. Bohater ewaluowa? od momentu m?odzie?czego poszukiwania idei a? do sformu?owania okre?lonego programu, a pó?niej do u?wiadomienia sobie jego nieskuteczno?ci. Literatura polska w pewnej mierze od chwili pocz?tku romantyzmu tworzy?a oryginaln? formu?? bohatera, ??cz?c? ró?norodne tendencje zachodnioeuropejskie spo?ród elementami gdzie indziej nie spotykanym. Elementem typowo polskim w kreacji bohatera romantycznego sta?a si? konieczno?? upolitycznienia koncepcji osobowo?ci, dlatego te? cech? bohaterów epoki jest wewn?trzna przemiana, która mia?a biec a? do dzia?alno?ci narodowej, tymczasem z zachowaniem niepospolitych gildia romantycznej osobowo?ci takich jak: uczuciowo??, nieszcz??liwa mi?o??, buntownicza budowa cia?a poni?ej ?wiata, indywidualizm, osamotnienie. St?d podobnie Kordian, ska?ony „chorob? wieku”, odnajduje sedno w po?wi?ceniu si? za ojczyzn?. Poza patriotyzmem wyznacznikiem bohatera romantycznego w literaturze polskiej by? fakt bycia poet?. Stawa? si? jego osoba wieszczem odkrywaj?cym kwintesencja przysz?ych losów narodów a stacza? o nie walk?. Marz?cy o wyzwoleniu narodu poeta-Kordian okaza? si? totalnie a? do tego niezdolny. Jego oprogramowanie polityczny okaza? si? poetyckim marzeniem, poetycka wyobra?nia i romantyczna samotno?? os?abi?y wol? sukienki dzia?ania bohatera w szczytowym momencie. Poezja romantyczna staje si? gwoli niego wprost przeciwnie ?ród?em wewn?trznych konfliktów a ?yciowych kl?sk. Kordian w charakterze wariant poety romantycznego, pragn?cego uszcz??liwi? narodowo?? wolno?ci?, musia? przegra?.